Medlemsmöte - den 16 maj 2015

En säsong går fort - lördagen den 16 maj var det dags för säsongsavslutning. MunktellMuseet tog emot oss medlemmar och anhöriga för en visning av Eskilstunas industrihistoria.

Börje Länn, medlem i vykortsföreningen, är intresserad av många saker. Han är inte enbart intresserad av vykort utan även Munktells historia, som blev Bolinder-Munktell, som blev Volvo. Släktforskning och ångbåtar är andra intressen som engagerar Börje. Just därför blev detta mötet så mångfasetterat.

Börje guidade oss genom Munktells historia med hjälp av film, bilder och produkter. Att Theofron Munktell var ett tekniskt snille förstod vi ganska direkt. Han hade dessutom förmågan att se till att omge sig med likasinnade. Munktell såg också till att hans anställda fick utbildning. Han såg dessutom till att minska på alkoholintaget genom att göra sitt egna öl som han bjöd sina anställda på. Ett öl som nu finns i nyproduktion.

Två timmars rundvandring bjöd hela tiden på teknisk och humanitär kunskap.

För dig som inte kunde vara med bjuder vi på några bilder. För dig som var med bjuder vi på påminnelsebilder.

Samtliga foton är tagna av Yvonne Karlsson.
Hur hittar jag till MunktellMuseet?
Följd skylten - sänk blicken och följ traktorspåret.
Utanför entrén sitter Theofron Munktell och väntar på dig!
Lennart Pettersson, till höger i bild, hälsade alla medlemmar och anhöriga välkomna till
dagens medlemsmöte. Börje Länn, till vänster, som var vår guide och ciceron, berättade
om Munktell, hans verkstäder och verksamhet med stor inlevelse.
Munktellområdet presenteras genom en målning som täcker stora
delar av väggen i Filmsalen på Munktellmuseet.
En kopp kaffe och tillhörande god kaka smakade bra efter föreläsningen
om Munktell och hans intåg i Eskilstuna industrihistoria.
Vad tittar de på?
Jo, på den här prototypen. Tunga traktorer sjönk ner i lera och dy.
Hur skulle man få till att maskinen kunde gå framåt i detta underlaget?
Jo, en idé var att sätta "fötter" på traktorn. -Se på hästen, sa uppfinnaren.
Prototypen var det enda som blev tillverkat. Kul idé dock!
Vandringen med Börje fortsätter. Stora tunga maskiner som togs fram med handkraft.
Det som slår en när man går i maskinhallen att det verkligen var hantverk och att
arbetskraften måste haft stor styrka i armen!
Volvos svar på Grållen: Volvo Krabat.
Ytterligare innovativa tankar: Hur ska vi kunna lasta snabbare?
Jo, vi sätter en skopa på traktorn! Året var 1954.
Det går rätt många skottkärror med grus/jord i skopan. Utvecklingen hade satt fart!
Avslutar bildserien med en maskin som vi bilförare önskat man använt mer frekvent
under vintertid! Åker man ut på landet under sommaren önskar man att den
hittat ut på de få grusvägar som finns kvar.
"Tvättbräda" är inget kul att åka, vare sig det är sommar eller vinter!