Gångbron (f d järnvägsbron)
vid Fors Kyrka, 2009

 

Foto och copyright: Lennart Pettersson

Den ursprungliga järnvägen mellan Södertälje och Eskilstuna var från år 1895, Norra Södermanlands Järnväg. Den höll vid slutet av 1980-talet inte måttet för den nya tidens krav på snabbhet. Dessutom passerades inte Strängnäs, som är den största orten längs banan (utöver ändpunkterna).
Därför beslutade man sig för att bygga en helt ny järnväg. Trafiken på den gamla banan lades ner i januari 1994, och samtidigt påbörjades byggandet av en 79 km lång ny järnväg som togs i bruk i juni 1997.
Under den tre år långa byggnadstiden kunde inga tåg köras mellan Eskilstuna och Södertälje. Det fanns två alternativ för den som ville ta sig från Eskilstuna till Stockholm. Det första var att ta de ersättningsbussar som trafikerade sträckan med stopp i Södertälje och Strängnäs. Det andra var att ta ett tåg som kördes till Stockholm via Västerås och Enköping.
Uppgifterna ovan är hämtade från Wikipedia.